lørdag den 30. november 2013

Fejrer de Thanksgiving i Etiopien…?


Etiopien - 13 maaneder med solskin
Vi som volontører oplever en masse ting, og vi bliver på mange måder påvirket af den kultur, som vi er havnet i. Men de personer, som vi omgås med, bliver også påvirket af den kultur, som vi kommer fra. De er mindst ligeså interesseret i, at høre om der hvor vi kommer fra. Det man ofte bliver spurgt om er: hvad vores traditionelle mad er?, hvordan vores skolesystem fungerer?, om alle folk i Danmark er rige?, hvordan naturen ser ud og ikke mindst hvad forskellene på høj- og lavland i Danmark er…? Så de sidste par måneder er jeg ikke bare blevet klogere på Etiopien, jeg er også blevet meget mere bevidst om den kultur, jeg selv kommer fra.

It don't matter if you're black or white...
På Restcenteret, hvor vi arbejder med tidligere gadedrenge, har vi også snakket meget om, hvad forskellen er på mit og dit land. Men når vi skal undervise, bliver det også med danske briller på. Vi har i den tid, vi har arbejdet der, fået introduceret til flere danske undervisningsmetoder samt lege og sange som vi synger i Danmark. Flere af drengene har så men også lært at tælle til 10 på dansk. Men når en amerikansk gruppe unge volontører skal lære en flok tidligere gadedrenge om Amerikas kultur, så inviterer man dem da til Thanksgiving.

Så fejrer man Thanksgiving i Etiopien? - Almindeligvis nej! Men i år skulle være en undtagelse.

Knap 20 amerikanere har tilbragt den sidste måned i Addis, hvor de har lavet forskelligt frivilligt arbejde, og bl.a. har hjulpet til med Love Ehtiopia Festivalen. Seks af dem har de sidste par uger også været på Restcenteret. Traditionen tro fejrer man Thanksgiving den sidste torsdag i november i Amerika, og derfor havde de onsdag aften arrangeret Thanksgiving for drengene på Restcenteret. Aftenen bestod af en masse snak og leg, og når der er et kamera, kan man få meget tid og sjov til at gå med at tage billeder. Da mørket faldt på ved 19-tiden, blev der tændt bål, og lidt senere kom der mad. Stemningen var god trods af, at ingen rigtig forstod, hvad Thanksgiving egentlig var. Men alle troede i hvert fald, at bål og kartoffelmos med bønner var en fast del af denne amerikanske helligdag (hvilket jeg har ladet mig fortælle, at det bestemt ikke er!). Der blev sunget og danset til den helt store guldmedalje, og jeg hørte en af drengene sige; at næste år ville de fejre Thanksgiving igen. 
1, 2, 3 SMIIIIL!!
Sang og dans rundt om baalet sammen med drengene og amerikanerne.
Den rigtige Thanksgiving blev fejret torsdag aften i gæstehuset, og vi europærer var også inviteret med. Der blev dog ikke serveret kalkun, men vi fik overtalt amerikanerne til at bage ”pumpkin pie”, da vi aldrig havde prøvet det før. En ganske almindelig aften for os europærer, men for amerikanerne en vigtig og traditionsbundet helligdag, som jeg dog alligevel nød at være en del af.
 
Thankgiving-mad som man faar den i Afrika
Så ikke nok med, at jeg fejrede Thanksgiving for allerførste gang, jeg fejrede den også midt i Afrika, på et stuegulv sammen med folk fra fire andre lande. Så udveksling er der nok af, og det har vist sig, at jeg på denne rejse, ikke bare skulle lære om Etiopisk kultur, men også om andre landes og ikke mindst min egen.

En hel flok amerikanere
Som bonusinfo kan jeg fortælle, at hvis man rigtig skal forstå forskellene på flere kulturer, så slutter man aftenen af med, at synge ”Hakuna Matata” i kor på fire forskellige sprog!  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar