onsdag den 14. august 2013

Herre, gør mig til redskab for din fred...

Med denne gamle bøn af Frans af Assisi, blev sidste uges forberedelseskursus rundet af, og efter fem dages intens undervisning og samvær med de resterende volontører, sidder jeg nu hjemme med en pakkeliste så lang og en masse sommerfugle i maven.

Forberedelseskurset blev afsluttet med en udsendelsesfest hvor venner
og familie var inviteret. Her får alle volontører en bøn med på vejen. 
Fra den 5. - 9. august var Frederik og jeg på forberedelseskursus på Diakonhøjskolen i Århus sammen med Afrika InTouch's 12 andre volontører og KFUK og KFUK's to volontører der skal til Indien. Det var en uge med en frygtelig masse informationer, men samtidig også en uge hvor forventningerne i den grad kom til livs.

I løbet af ugen fik vi undervisning i den afrikanske kirke og kultur, og diskuterede hvordan man som volontører skal tackle kulturchokket og de udfordringer, som vi kan komme til at stå overfor.
I løbet af vores volontørophold kommer vi også til at undervise, og derfor fik vi et par gode råd med på vejen, når vi kommer til at stå overfor en klasse afrikanske børn der er vant til "papegøjeundervisning" og måske fysisk afstraffelse... (det sidste håber jeg meget på ikke finder sted!)
I Afrika kommer vi muligvis til at møde nogle nye venner, i form af kryb og fremmede bakterier. Derfor blev vi også forberedt på, hvordan vi skal håndtere sygdomme og ubehag. Heldigvis er vaccinationerne i hus og desinfektionsmidlet er købt, så jeg satser på at holde det værste snavs væk!

I løbet af ugen blev der også tid til at møde de andre unge, som skal være volontører i andre afrikanske lande. Det var super fedt at møde nogle der har de samme interesser for at hjælpe andre og for at opleve Afrika, som jeg har. Jeg glæder mig til at følge deres rejser og møde dem igen når vi vender hjem igen til jul. De ønske i hvert fald alle sammen en fantastisk tur ud i verden!!

Her ses Afrika InTouch's og KFUM & K's volontører for efteråret 2013
Nu er det vidst på tide at få taget hul på pakkelisten og få begyndt på den liste af ting, som jeg skal nå, inden Frederik og jeg på tirsdag drager afsted på vores vilde eventyr i Etiopien.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar