fredag den 30. august 2013

Et måltid til 3 personer for 1 kr.


Som forventet er Addis meget anderledes, sammenlignet med Danmark. Men noget af det der alligevel er kommet meget bag på mig, er alle de fattige, kvæstede og invalide børn, voksne og især ældre der sidder langs vejene og tigger. I dag skinnede solen fra morgen af, og muligvis derfor, havde mange af disse stakler bevæget sig ud på gaden. Uden at gå alt for meget i detaljer, kan jeg sige, at det var kvalmende at gå turen fra der hvor vores minibus sætter os af, til Restcenteret hvor vi arbejder. Som hvid og i deres øjne som en rig person, er det faktisk anstrengende at gå forbi disse folk. Kigger man væk, føler man, at man ignorerer dem, og kigger man på dem, føler man at man nedstirrer dem. Efterhånden har jeg givet mig selv den vane, enten blot at give et lille smil, eller at vende mundvigen deprimerende ned af og løfte øjenbrynene, imens jeg slår på mine lommer, som om de er tomme. Det sidste virker alligevel dobbeltmoralsk i deres øjne, når jeg går forbi dem i mine dyre Ecco-sko og H2O jakke - ”selvfølgelig har hun penge”, tænker de jo... 
Når vi går på gaden kommer mange tikkende hen og siger ”one Birr, one Birr”, men først fra i dag af har jeg virkelig forstået, hvad denne ene Birr kan gøre af forskel. (For lige at opsummere kursen, svarer 1 Birr ca. til 0,33 danske kroner). 

Organisationen som jeg arbejder for her i Etiopien hedder Hope For Children, og de hjælper sommetider til i en anden kristen organisation: ”Hope Enterprises”. Hope Enterprises er også en humanitær hjælpeorganisation, der har gang i flere ting rundt i Etiopien, men et af deres projekter går ud på at give hjemløse mad. For 1 Birr kan de hjemløse købe en madbillet et sted i Addis. Madbilleten indløser et måltid mad, som er nok til én person + et lille barn, og sørger derfor at hjælpe folk økonomisk, uden blot at give dem penge til cigaretter, sprut osv. Maden så godt nok ikke særlig appetitlig ud, men mange af de hjemløse får kun dette ene måltid mad hele dagen, så det er guld værd for dem, når en organisation som Hope For Children fx går ind og sponsorerer maden, og hvor de hjemløse så kan gemme madbilletten til en anden dag.
I dag donerede HCE med 1.000 Birr, fik 10 mennesker til at møde op og servere maden og har dermed brødfødt omkring 1.000 kvinder og børn! Mændene får mad et andet sted i byen, og i dag var det et nygift par, der havde ”skippet” bryllupsfesten, og i stedet ”inviteret” knap 1.000 hjemløse mænd til at få et måltid mad. 

Det var et utroligt syn at se disse kvinder, som jeg servede for, få dette måltid mad. Det var ikke engang fordi deres ansigter lyste af glæde når de fik serveret maden, for nogle blev sure over at de ikke fik nok, og andre så rigtig sultne ud, og kunne kun udtrykke en smule lettelse over, at de nåede at få et måltid mad i dag. 
Alligevel kunne man se, at når de sad der om bordet med munden fuld af mad, spredte smilene sig og der var grin og hyggeligt samvær. Det er mange der skal nås at brødfødes mens maden er varm, så der gik en mand rundt med en kæp og kommanderede dem til at skynde sig at spise op. Det var hårdt at se, når de nu ellers lige havde det så godt. Endnu hårdere var det, da jeg gav den sidste tallerken væk, og der stadig var få tilbage i køen!  

En hurtig hovedregning siger så, at for 1 dansk krone, kan man brødføde 3 hjemløse i en dag. WOW!!!
Så i stedet for at give kontante penge til en stakkel på gaden, vil jeg fremover købe en madbillet og give væk. For jeg har set hvor meget gavn dén kan gi’!

Af gode grunde var det ikke tilladt at tage billeder af maduddelingen, derfor en lidt kedelig brødtekst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar